AKTUEL TILSYNSRAPPORT 2023
Konklusionen på de enkelte temaer i kvalitetsmodellen 2023
Uddannelse og beskæftigelse
Det er socialtilsynets vurdering, at tilbuddet ved at understøtte den enkelte borgers deltagelse i uddannelse og beskæftigelse målrettet arbejder på, at fremme den enkelte borgers inklusion i samfundet under hensyntagen til den enkeltes særlige behov og forudsætninger. Det er endvidere socialtilsynets vurdering, at tilbuddet stimulerer borgernes udvikling og læring gennem en veltilrettelagt pædagogisk indsats, der med udgangspunkt i borgerens ressourcer søger at sikre, at den enkelte har meningsfuld beskæftigelse.
Selvstændighed og relationer
Det er socialtilsynets vurdering, at tilbuddet understøtter borgerne i at udvikle sociale kompetencer, herunder understøtter borgernes deltagelse i arrangementer i tilbuddets lokalområde. Det er socialtilsynets vurdering, at tilbuddet arbejder vedholdende og med udgangspunkt i den enkelte borgers forudsætning og ressourcer med henblik på, at borgerne kan indgå i sociale relationer og leve et så selvstændigt liv som muligt i overensstemmelse med egne ønsker og behov. Endelig er det vurderingen, at tilbuddet understøtter borgernes samvær med familie og andre netværk.
Kompetencer
Det er Socialtilsynets vurdering, at medarbejderne har relevante uddannelser og personlige kompetencer, der er nødvendige i forhold til tilbuddets målsætning og målgruppe. Det er samtidig vurderingen, at der har været en periode med forholdsvis høj personalegennemstrømning, men at tilbuddet har iværksat en fælles intern uddannelse for medarbejderne, og dermed har et strategisk fokus på at vedligeholde et tilfredsstillende kompetenceniveau i forhold til borgernes behov. Samtidig vurderer Socialtilsynet, at ledelsen til stadighed skal have fokus på løbende kompetenceudvikling således, at de valgte tilgange og metoder er en integreret del af den pædagogiske praksis. Det er endvidere Socialtilsynets vurdering, at medarbejderne har en anerkendende tilgang til borgerne og møder borgerne med respekt for den enkeltes behov og forudsætninger.